På vandring i ett gåtfullt universum Anförande vid seminariet "Vad ska man tro på?"
av Nils Mustelin
|
||
BAKGRUND
Seminariet Vad ska man tro på? anordnades i Ekenäs den 31 augusti 2002.
Seminariet inleddes med tre anföranden: På anmodan av flera deltagare i seminariet har jag gjort mitt anförande tillgängligt
på internet.
Av tekniska skäl har jag dock inte integrerat den här sidan i min webbplats på samma
sätt som mina övriga sidor.
Om du har kommit hit via menysidan på min webbplats, kommer du bekvämast tillbaka
till den genom att använda webbläsarens Bakåt-knapp.
Om du har kommit hit direkt, t.ex. via någon sökmaskin, kan du komma till min
webbplats genom att klicka här!
|
På vandring i ett gåtfullt universum
Med livsåskådning menar man ju ett slags mer eller mindre genomtänkt helhetssyn på tillvaron.
Här ingår som ett fundament det som man brukar kalla en världsbild, alltså hur man
föreställer sig att universum är uppbyggt och fungerar. Men vid sidan av världsbilden
innehåller livsåskådningen också det som kallas värderingar, t.ex. hur man upplever
sin plats i universum, vad som ger livet dess innehåll och mening och hur man bör förhålla
sig till sina medmänniskor och till naturen omkring oss.
Alla de här olika pusselbitarna växer ju fram och formas i ett ständigt växelspel mellan det
man upplever i livet och hur man tolkar eller reagerar känslomässigt på det man upplever.
Den här djupt personliga processen börjar i den tidiga barndomen, och det är uppenbart att
den miljö som man växer upp i har en enorm betydelse, inte bara för ens val av levnadsbana
utan för hela ens syn på livet. Det här kommer ju också tydligt fram i John Vikströms
och Jörn Donners dialogbok Att leva är att dö, som jag antar att de flesta här
har läst.
Med risk för att verka narcissistisk vill jag därför antyda hur konturerna av min egen
världsbild började utformas.
Jag hade förmånen att få växa upp i ett hem där andan präglades av värme, omtanke och
intellektuell vakenhet. Min far, som var läkare, hade mycket vidsträckta intressen, från
långfärdssegling till antikens kultur, från Finlands natur till universums olösta gåtor.
Här i Ekenäs kan jag inte låta bli att påminna om, att det var min far som lät bygga
segelbåten Daphne, som sedermera blev berömd genom Göran Schildts böcker.
I vårt vardagsrum var väggarna täckta av bokhyllor från golv till tak och här låg jag gärna
hopkrupen på golvet och tittade på bilder eller stavade mig fram genom texter som inte
alltid var så lätta att förstå. En av de böcker som tidigast fängslade mig hette
Stjernhimmeln i bilder, en astronomisk atlas från 1888. Här såg jag för första
gången färgplanscher av våra grannplaneter, av solfläckar och protuberanser, av ett
månlandskap med jordsken över kratrarna och mycket annat som jag fann otroligt spännande.
En annan favoritbok var H.G. Wells och Julian Huxleys monumentala verk
Livets under från 1930-talet. Här såg jag inte bara för första gången färgbilder
av dinosaurier, jag fascinerades också av insikten om att livet på jorden har en nästan
ofattbart lång och skiftesrik historia bakom sig.
Bland skolårens aha-upplevelser minns jag alldeles speciellt den stjärnklara vinterkväll
när jag hade fått låna skolans gamla teleskop och släpade upp det på Vårdberget i Åbo med
hjälp av en klasskamrat. Den kvällen såg jag för första gången med egna ögon Saturnus och
dess ringar - och jag minns ännu hur fantastiskt det kändes, som att blicka ut i universum.
Den världsbild som började växa fram hos mig genom sådana här upplevelser fascinerade mig
framför allt genom de hisnande perspektiv den öppnade. Samtidigt var den förstås oerhört
ytlig, som ett barns världsbild väl alltid är. Men lyckligtvis hittade jag också böcker
som beskrev hur man i gamla tider hade fantiserat om universums uppbyggnad, hur den
geocentriska världsbilden med en orörlig jord omgiven av kristallsfärer här i Europa under
medeltiden blev en dogm som man inte fick ifrågasätta och hur sedan modiga män som
Kopernikus, Galileo och Kepler vågade trotsa auktoriteterna och förde
oss ut på en upptäcktsresa som under femhundra år helt har revolutionerat vår bild av
universum.
Jag märkte att naturvetenskapens historia var minst lika fascinerande som de kunskaper
vetenskapen har gett oss. När jag läste om hur speciellt de stora pionjärerna har kämpat
för att klarlägga naturens gåtor - med brinnande entusiasm, oändligt tålamod, ödmjukhet
inför fakta och ofta hänsynslös självkritik - blev jag övertygad om att det man kallar
den vetenskapliga metodiken inte bara är det bästa utan det enda sättet att
få mer och mer kunskap om den värld vi lever i. På det här sättet fick min världsbild
småningom ett slags filosofisk grundval.
Det måste ha varit oerhört svårt för 1600-talets människor att inse att vår jord inte
innehar en unik och central plats i universum, utan att vi lever på en tämligen liten
planet som tillsammans med åtta andra planeter kretsar kring solen. Ändå var det här bara
det första steget. I dag vet vi att solen är en rätt ordinär stjärna i utkanterna av en
stjärnarkipelag eller galax som innehåller minst 200 miljarder andra stjärnor och som vi
kallar Vintergatan. Och vi vet att Vintergatan bara är en av miljarder andra galaxer som
i hopar och superhopar fyller universum så långt våra instrument kan se, till miljarder
ljusårs avstånd och samtidigt miljarder år tillbaka i förgången tid.
Också universums ålder har grundligt reviderats sedan biskop James Ussher med stöd
av Bibeln räknade ut att världen skapades under sex dagar i oktober år 4004 före Kristus.
För att ge universums historia en mänsklig aspekt: alla de atomer som våra kroppar är
uppbyggda av - med väteatomerna som enda undantag - har av allt att döma bildats i det inre
av stjärnor som förintades i supernova-explosioner i de trakter av Vintergatan där vår sol
och dess planeter sedan föddes för cirka 5 miljarder år sedan. Väteatomerna, som utgör
flertalet av atomerna i våra kroppar, är tydligen ännu äldre - så vitt vi vet bildades
de redan inom en eller två minuter efter universums födelse för så där en 15 miljarder år
sedan.
Men kanske ännu viktigare än de här yttre ramarna är insikten att den materiella världen
inte styrs av magiska samband eller av nyckfulla andemakter som vi kan påverka genom
besvärjelser eller böner, utan att allt som sker omkring oss är en följd av naturlagar,
som vi allt bättre har lärt oss att analysera och begripa. Om det finns någon övergripande
plan eller avsikt bakom alltsammans, så är den mycket väl dold och har hittills inte kunnat
upptäckas.
Ändå är ju många människor övertygade om att universum i sista hand upprätthålls och styrs
av en immateriell men allsmäktig personlig Gud, som efter behag kan sätta naturlagarna ur
spel för att förverkliga sin egen vilja. Den här uppfattningen har jag aldrig funnit någon
orsak att ansluta mig till - för mig har både kristendomens Gud och islams Gud och hela
vimlet av grekiska och romerska och egyptiska gudar alltid framstått som sagofigurer av
stort historisk intresse men utan någon som helst förankring i verkligheten.
Det hade kanske varit annorlunda om jag hade vuxit upp i ett religiöst hem - ett hem där
man bad aftonbön och regelbundet gick i kyrkan och betraktade Bibeln som Guds ord. Då
skulle jag säkert ha fått ett emotionellt förhållande till religionen och kanske av den
orsaken gett Gud en central plats i min världsbild. Eller kanske skulle jag i protest ha
blivit en kämpande ateist. Men nu växte jag upp utan någon som helst religiös påverkan,
och när jag småningom började bygga upp en genomtänkt världsbild gjorde jag det utgående
från det jag hade lärt mig om vetenskapens metoder och vinningar. Och en av historiens
lärdomar är att antaganden om övernaturliga inflytanden aldrig har fört kunskapen om
universum framåt men ofta har bromsat den.
Men låt mig nu göra en perspektivändring genom att flytta blicken från den yttre världen
till den inre, till psykets och medvetandets och människoandens värld. Jag börjar med att
påminna om en sak som är så välbekant att vi i allmänhet inte tänker på den trots att den
är ett av livets stora mysterier.
När jag står här i den här salen, omgiven av föremål och människor som jag kan se, så är
det i mitt medvetande, i mitt psyke som allt det här i första hand finns. När jag ser
någonting innebär det ju att ljusstrålar, oerhört korta elektromagnetiska vågor, träffar
mitt öga, bryts i ögats linser, träffar näthinnans synceller och aktiverar dem att skicka
elektrokemiska impulser till min hjärna. Så långt är allting rent fysikaliskt - men så sker
det gåtfulla och ofattbara: i mitt medvetande uppstår en bild, en gestalt, en föreställning.
Jag ser, jag är medveten om att jag ser och jag tolkar helt spontant det jag ser som
någonting som finns i en yttervärld, i en verklighet utanför mig själv.
Vi bär alltså var och en med oss en värld av ett helt annat slag än yttervärlden -
medvetandets eller psykets värld. Det är den enda värld som vi har direkt kontakt med - och
det har funnits en filosofisk riktning, solipsismen, som gjorde gällande att det är den
enda värld som finns, att hela vår föreställning om en yttervärld bara är en skapelse av
vårt psyke. En sådan filosof måste känna sig ganska ensam, tycker jag, eftersom han är ju
måste tro att alla andra människor är någonting som han själv har hittat på.
Men jag är alltså helt övertygad om att yttervärlden faktiskt finns och att en av psykets
viktigaste uppgifter är att ge oss något slags bild av den, via ögonen och de andra
sinnesorganen. Och med "bild" menar jag inte bara den omedelbara, oreflekterade bilden -
alltså att jag vet vad som omger mig just nu. Jag menar också den mera sofistikerade
helhetsbild som jag har kallat världsbild och som är ett resultat av att vårt psyke kan
hantera och bearbeta oerhört mycket mera komplicerad information än de omedelbara
sinnesintrycken. Det här kallas som bekant att tänka.
På vilket sätt yttervärlden och psykets värld är knutna till varandra är en fråga som
åtminstone delvis hör till naturvetenskapen. Vi är i dag tämligen säkra på att det är i
nervsystemets centrum, i hjärnan, som kontakten mellan materia och psyke äger rum.
Sjukdomar eller skador i hjärnan kan direkt påverka vårt psyke, likaså droger eller andra
kemiska ämnen. Med avancerade forskningsmetoder kan man också undersöka i vilka områden av
hjärnan det händer någonting vid olika psykiska aktiviteter. Och jag tror och hoppas att
hjärnforskningen redan i en nära framtid kommer att ge oss allt bättre kunskaper om den här
kopplingen, till välsignelse inte minst för alla som kämpar med psykiska lidanden.
Men vad är den till sitt innersta väsen, den här kontakten mellan två helt olika världar?
Det vet ingen, men personligen finner jag det mest plausibelt att medvetandet på något sätt
genereras av det som sker i de små grå cellerna. Men samtidigt är det naturligtvis fullkomligt
ofattbart hur kemiska och elektriska händelser i ett materiellt system kan ge upphov till
någonting så totalt och fundamentalt annorlunda som medvetandet. Vi står här inför en av de
stora existentiella gåtorna - kanske den största vid sidan av frågan om varför det över
huvud taget finns ett universum.
Min uppfattning är alltså att det alltid behövs en hjärna, eller något motsvarande, för att
ett medvetande skall kunna uppstå och existera. Det här är förstås en bidragande orsak till
att jag inte kan tro att det finns immateriella men ändå medvetna varelser. Och av precis
samma orsak finner jag det omöjligt att tro att en människas medvetande skulle kunna bestå
efter döden, när hjärnan har upphört att fungera och småningom förmultnar.
Jag tänker mig alltså att medvetandet har kommit in i vår värld genom att biologiskt liv
har uppstått och sedan utvecklats fram till varelser med ett avancerat nervsystem. Eller
som någon naturforskare, jag minns inte vem, har uttryckt det: Genom människan har
universum blivit medvetet om sig självt. Det är vackert sagt, men jag skulle vilja
tillägga: och kanske genom andra medvetna och tänkande varelser, som evolutionen kan ha
frambragt på otaliga andra ställen i universum än här i vårt hörn av Vintergatan.
Men människans psyke innehåller naturligtvis oändligt mycket mera än bara vår bild av
yttervärlden. Här finns också hela vår känslovärd, med glädje och kärlek och sorg, alla
våra aggressioner, rädslor och förhoppningar. Här finns våra estetiska värderingar, våra
etiska ställningstaganden och inte minst vår skapande fantasi.
Till rikedomen i psykets värld hör att dess landskap inte är öppna och överskådliga. Vi kan
bara fokusera på ett litet område åt gången. Här finns dunkla snår och mörka grottor som vi
kanske inte alltid riktigt vill vidkännas, t.ex. det som Freud kallade det
undermedvetna och andra fallgropar som psykologin kan hjälpa oss att strukturera och
kartlägga. Men här finns också upplevelser bortom all analys och all forskning - hisnande
vidder som plötsligt kan öppna sig framför oss, överväldiga oss och övertyga oss om att
livet är meningsfullt och värt att leva.
Inför de stora andliga upplevelserna står vi ofta ordlösa. Jag kan inte beskriva eller på
något sätt förmedla till andra vad jag upplever när jag lyssnar till den långsamma satsen i
Schuberts stråkkvintett eller till finalen i Mozarts Jupitersymfoni, och jag
förstår mycket väl att många i brist på ord för det outsägliga tyr sig till religiösa termer
och begrepp. Inte minst har ju många skapande konstnärer i vår kulturkrets gjort det för att
beskriva stunder av oförklarlig ingivelse. T.ex. Jean Sibelius i ett brev som han
skrev till vännen Axel Carpelan år 1914 medan han brottades med att gestalta sin
femte symfoni:
Själva upplevelsen av att kommunicera med en högre makt kan naturligtvis inte betvivlas. För
min del ser jag sådana här upplevelser, både egna och andras, som exempel på att psykets
värld, människoandens värld, är ofattbart rik, gåtfull och mångfasetterad.
För övrigt tvekar jag inte att själv använda ordet "gudomlig" om sådant som jag upplever
som andlig resning och storhet, utan att för den skull förutsätta att det finns några gudar
utanför människan. Antagligen gör jag det under påverkan av Pär Lagerkvist, vars
intensiva lilla bok Det besegrade livet från år 1927 gjorde ett djupt intryck på
mig i 20-årsåldern och kanske mer än någon annan bok har hjälpt mig att forma den del av
min livsåskådning som ligger utanför den egentliga världsbilden.
På en av mina internetsidor har jag placerat ett kort citat ur Det besegrade livet
som ett slags motto - för att inte säga som ett credo:
Vad sedan den här tron på människan betyder för mina visioner och mina förhoppningar
beträffande vår framtid här på jorden - och kanske utanför jorden - under kommande decennier
och sekler, det är en lång historia som inte ryms inom ramen för det här seminariet. |
|
Denna sida har senast ändrats 8.9.2002 Kommentarer och frågor är välkomna per e-post: nils.mustelin@dlc.fi |